Proffice – eller berättelsen om att agera först och tänka sedan

Proffice. Ja, bolaget lär inte behöva introduceras närmare, efter de senaste dagarnas granskning av bolaget. Skolverket har alltså lejt ut en bedömning av lärarlegitimationer till bolaget innan ett fåtal handläggare sedan slutgiltigt ska ge grönt, eller rött ljus och det har gått precis så bra som man skulle kunna förvänta sig när man agerar först och tänker sedan.

Och nej, jag ska inte gå in på det massiva feltänket i samband med legitimationerna per se.

Och jag ska inte heller gå in på någon ostbricka i pris för att ha granskat flest legitimationer.

Och jag ska inte beröra Skolverkets minst sagt taffliga hantering av det hela, till stor del därför att sättet hur Proffice hanterar det försätter Skolverket i en sits som gör att det ser ut som att de bara har haft för bråttom med att genomföra en sak och sedan visar det sig på en mängd områden att utföraren kanske inte är rätt medel för att utföra detta känsliga arbete.

Nej, det jag ska gå in på är att Sveriges Ingenjörer har varit och besökt bolaget vid två tillfällen för att tala med medarbetarna. Jag skulle kunna berätta för er hur vanligt det är att akademikermedlemmar påkallar stöd på det här sättet. Inte särskilt ofta.

Då kan jag berätta hur ofta det händer att en ombudsman får åka ut TVÅ gånger. Jag har sagt det tidigare och jag säger det gärna igen: jag plockar hellre tomflaskor än att ta anställning på ett bemanningsföretag.

Så, Skolverket, hur många lärare återstår det att bedöma nu?

Jan Björklund är det ju ingen mening att ställa en fråga till, eftersom han inte ser mitt ansikte just nu.

Tagged , , , , , ,

Leave a Reply

