Kollektivavtal – who the fuck cares?

Goddagens!

Kort. Koncist. Äh, vem försöker jag lura? Nå, som mormorsmor brukade säga: “Den som lever får se.”

Kollektivavtal. Skitbra grej, alltså. Säger de initierade. Varför talas det då så lite om vad kollektivavtal är och om konsekvenserna av att vi fortfarande har kvar några rester av det som kallas för den svenska modellen? Och apropå det, till alla politiker, bort med tassarna, bövlar anamma och darra mina spant!

Den svenska modellen handlar om att det är parterna som ska lösa de relevanta frågorna. Något som har blivit mer komplicerat, absolut, sedan andelen företag med utländska ägare har ökat och anpassningen till EU-lagstiftningen. Det har inte blivit mindre enkelt av att Arbetsdomstolen dömt på en prefrontalcortexlobotomerads nivå i samband med det som kallas Laval-domen.

Hur som helst, det centrala som jag vill förmedla är att kollektivavtal är en exceptionellt modern och dynamisk företeelse, som är till gagn för medlemmar och, på gott och ont, även för icke-medlemmar, som de facto har missat vad som ligger bakom den goda dialog som finns på en stor andel företag, bli medlem för tusan hakar! En dialog som utgår från kunskap om verksamheten och utifrån att man månar om att företagen både ska GÅ bra och att medarbetarna ska MÅ bra. Det innebär att det i allra högsta grad är bra för företagen.

Kollektivavtal innebär inte att medarbetarna ska vara kollektivanställda. Inte för tjänstemän. Det är en vanlig missuppfattning.

Det innebär inte heller att alla ska ha samma lön och att lönen ska sättas ovanför ditt huvud.

Och förlåt för att jag begagnar mig av en retorik i form av vad kollektivavtal inte är.

Kollektivavtal innebär en ibland hårt och ibland mjukt definierad ram, som innehåller saker som de flesta av oss aldrig skulle få in i ett enskilt anställningsavtal.

Rätt till lönerevision, övertidsersättning, restidsersättning, föräldralön, omställningspaket (Trygghetsrådet, eller Trygghetsstiftelsen), liv- och arbetsskadeförsäkringar, beredskapsersättning, jourdito. Fixa in allt det och du får en stående ovation av mig.

Lägg sedan till de två saker som jag, med konkurrens från det med omställningspaketen, anser är tyngst: tjänstepension och att faktiskt ha rätten att få tycka till innan besluten fattas. Och rätt att utifrån lokala förutsättningar skapa lokala avtal, utifrån de centrala kollektivavtalen.

Tjänstepensionsbiten kan förresten innebära allt från flera hundratusen, till miljoner extra. En nyckel där är de låga avgifterna (de blir lägre även för arbetsgivaren). Och en mycket relevant sak att koppla till är att du som medlem på ett företag med kollektivavtal också får tillgång till en oberoende rådgivning beträffande din tjänstepension av PTK:s rådgivningstjänst. Oberoende, alltså, inte av någon som tjänar pengar på att få dig att placera medlen på ett för rådgivaren lönsamt sätt.

Att få tycka till innan beslut fattas är sedan så sexigt att jag blir alldeles till mig i trasorna. Jag skulle som VD, eller styrelseledamot aldrig vilja fatta beslut innan jag har fått input från de som kan verksamheten. Bra för att förankra och bra för att förändra. Och extremt bra för att göra förslagen ännu bättre.

Och jag skulle själv aldrig arbeta på ett ställe som inte lyssnar på vad jag tycker om tänkta förslag. Och det är därför en nyckel i den svenska modellen är att det ska finnas lokala fackliga organisationer med mandat att förhandla med arbetsgivaren, t ex i form av en Akademikerförening, eller av en Unionenklubb. På de kollektivavtal som finns inom tjänstesektorn är för övrigt både Akademiker OCH Unionen parter.

Kollektivavtal innebär att det är uttalat att det är din individuella prestation i förhållande till uppsatta mål som styr din lön, tillsammans med relevant kompetens och som akademiker har du den allra bästa kompetensen. Givetvis spelar marknaden en roll där, också, något annat vore en ren lögn. Men går det bra för bolaget så är grundtanken att det ska synas i ditt lönebesked. Den som presterar bäst ska få mest. Vi vill öka lönespridningen utifrån utbildning, men framförallt löneökningsspridningen, utifrån prestation. Och ska man tala om prestation så måste man prata om målsättningar, så därför är det högst angeläget att du och din chef diskuterar dina målsättningar och noga följer upp dem när det är dags för lönesamtal.

Och vi från Akademikerhåll (jag vet att Unionen håller med mig här) menar att lönen måste sättas så nära dig och din närmaste chef som möjligt. Din chef ska alltså ha mandat att sätta din lön. Detta är ett stort problem för många medarbetare och i minst lika hög grad för cheferna, och många av våra medlemmar är chefer, alltså att det råder en stark brist på mandat. Mer människa och mindre centralism, säger Almega. Det skriver vi under på, men vi ser att det på särskilt större bolag är en oerhört hårt centraliserad lönesättning och det går stick i stäv med lokal lönebildning, inte sant?

Alright, I’m blathering, and apologize for that…löneprocessen och annat kring lönebildning och löneutveckling får vi gå in på en annan gång, liksom andra skäl till varför det är fucked up att inte vara med i fucket, förlåt, facket, som t ex det med tillgång till allmän rådgivning, relevant lönestatistik, förhandlingsstöd när det bränner till, granskning av anställningsavtal, inkomstförsäkring som ingår i medlemskapet, karriärrådgivning, seminarier, utbildningar för förtroendevalda och allt annat som jag ju inte skulle gå in på nu.

Så todeloo, mina vänner, gå med i något för dig relevant förbund och så får du se till att ha en härlig afton och fortsatt helg.

PS Kom ihåg att facket inte bara är LO. Saco-förbunden och Tco-förbunden är opolitiska och vi ökar våra medlemsantal, medan LO-förbunden (de flesta av dem) tyvärr tappar en del medlemmar. DS

Tagged , , , ,

2 thoughts on “Kollektivavtal – who the fuck cares?

  1. Jens,
    Du är en legitimerad ordbajsare med poäng. Du tänker till innan du skriver och lämnar intryck med eftertanke som följd. Tack mkt läsvärda tankar/åsikter.

    • Kristian! Ursäkta min långsamhet i att för det första godkänna din kommentar och framförallt att tacka för den riktigt trevliga återkopplingen. Jag säger som jag har sagt tidigare, det är baske mig dags för några pilsner inom en snar framtid!

Leave a Reply

