Det ä jag som ä eliten, fö de ha pappa sagt, å då ä dä så

Det är så vansinnigt spännande att ta del av den extrempolariserade *host* dialog som förekommer i samband med vargjakt och jämställdhet. Skärp er, eller så kommer Göran Hägglund till er och äter upp era kex. Allihopa, till och med den där undangömda Singoallan du tänkte moffa till Desperate Housewives.

Ett tips från eliten, apropå ingenting, till ingen kostnad för dig: det stavas “föräldraledighet”, “föräldraförsäkring”, “föräldrapenning” och “föräldraledighet”. Okej? Fint. Då kan vi gå vidare till att gå igenom fakta och inte fastna i banala åsikter.

1. Kvinnor är i lägre grad än män representerade i bolagsstyrelser och på VD-poster.

2. Kvinnor har lägre lön än män för jämförbara jobb, vilket visar sig redan i samband med ingångslönen.

3. Kvinnor har dock högre betyg än män på gymnasiet presterar bättre på högskola/universitet, med andel examina och poäng per termin, etc. Varför får jag ord som paradox och anomali som paraderar för mitt inre öga? Betyg är givetvis inte den enda faktor som ska spela in beträffande lön och eventuella bolagsstyrelseplatser.

4. Kvinnor stannar hemma i högre grad än männen gör i samband med föräldraledighet, oavsett orsak. En åsikt här, ber högeligen om ursäkt för det, är att jämställdhetsbonusen missar målet lika grovt som Staffan Tapper gjorde. Den kommer på tok för sent och yada, yada och midi, maxi och efti.

5. En orsak som väldigt många tar upp till skillnaden som nämns under punkten 4 är att det kostar mer för familjen att mannen ska stanna hemma. Detta åtgärdas enkelt genom att nivån på ersättningen baseras på hushållets totala inkomst och så delar man den på två, så blir det ingen skillnad oavsett vem som tar ut dagarna.

6. Siewert Öholm och Sven Hagströmer har i flera sammanhang gjort gällande att barn inte behöver sina pappor förrän i tonåren. Ett modernt sätt att se på det. Förlåt, nu hängav jag mig till att ge uttryck för en åsikt. Men ni orkar säkert söka på dessa två herrar, om ni händelsevis törstar efter lite kunskap om dem. Skulle jag vara kvinna så skulle jag definitivt leta efter en sådan man.

7. Vad har så detta med kvotering att göra? Inget. Samhället ska dock inte bidra till att befästa ålderdomliga mönster. Kanske ni som är mot individuell föräldraförsäkring även anser att en kvinna som våldtas inte ska få göra abort? Eller att en kvinna ska kunna dömas till spöstraff för att hon dricker en pilsner? Eller att hon inte ska få gå i jeans? Vad fan, vid närmare eftertanke, ska kvinnor ens få rösta, med tanke på hur humörstyrda de är. Humörstyrda och begränsade.

Nej, jag tar tillbaka allt, för böfvelen. Jag vet inte vad som flög i mig. Det är ju uppenbart att det är direkt onaturligt att ha kvinnor ute i arbetslivet överhuvudtaget och då behöver vi inte hålla på med något dividerande kring vem som gör vad. Och nåde er om ni talar under gudstjänsten, fruntimmer! Vad ska komma härnäst, liksom? Kvinnliga präster och biskopar? Nej, då emigrerar jag. Hänger du med, Mr Croma Gnon? Kanske till Tjetjenien, så tar vi en kopp thé med Ramzan Kadyrov och pratar om varför kvinnan är mannens egendom.

Nu ska jag skriva ett kärleksbrev till Sarah Palin, så hej då för i afton!

Varma hälsningar/Eli T

Tagged , , , , , ,

Leave a Reply

