Onkel Shrek och Michael Douglas

Onkel Shrek har spelat en stor roll i utvecklingen av den fula hundens kulturpersona. Och för er som undrar varför han kallas Shrek av mig, måla honom grön och smacka på två antenner så får ni se.

Han lade fram en tes om att Michael Douglas aldrig har varit med i en dålig film. Nu ska jag villigt erkänna att jag inte har sett samtliga filmer han har medverkat i, som exempelvis hans fem första filmer.

“Den vilda jakten på juvelen” är väl den som kommer närmast direkt undermålig kvalitet, av de som jag har sett. Föregångaren, “Den vilda jakten på stenen”, nattade jag mig med igår och även om den har åldrats med viss ovärdighet, så är den inte så många snäpp under “Jakten på den försvunna skatten”-kvalitet, som förvisso hör till en annan genre. Men avslutningsscenen, när han lyfter upp sin krokodilskinnsboot på segelbåtens reling (som väl i ärlighetens namn borde vara kajmanskinn) är väldigt talande för denna i sanning romantiska komedi med nämnde Douglas och Kathleen Turner.

Och hur många av er hade koll på att han har producerat “Gökboet”? Inte den fula hunden, kan jag motvilligt intyga.

Här följer en impulsivt hoprafsad fem-i-topp, starring Michael Douglas:

5. “Fatal attraction” (Farlig förbindelse, där han spelar bl a mot Glenn “Kaninkokerskan” Close”, där filmens slut är lite för mycket, som när hon slänger sig upp ur badkaret som någon djävla bindgalen dödsängel) OCH “Traffic”, där han spelar en konservativ domare som blir högste ansvarig för kriget mot narkotikan, icke ont anande om att hans dotter leker farligt.

4. “The China Syndrome” (Kinasyndromet, där han spelar mot bl a Jack Lemmon och Jane Fonda, om hur man döljer säkerhetssjabblande på ett kärnkraftverk. Otroligt osannolikt att man skulle försöka dölja sådant sjabbel på ett kärnkraftverk, för så skulle väl aldrig smart folk göra…eh)

3. “Wall street”, som den oefterhärmlige Gordon Gekko, även om jag skulle vilja lappa till Charlie Sheen av skäl jag är högst omedveten om.

2. “Falling down”, där han gestaltar en mänsklig härdsmälta på ett sätt som är lysande och det blir ju inte sämre av Robert Duvalls gode polis.

1. Flera av er skulle säkert sätta nummer 3, eller nummer 2 från denna lista på förstaplatsen, men se det gör inte jag, utan här vill jag sätta “Wonder Boys”, där han spelar karaktären Grady Tripp (ett synnerligen passande efternamn) mot Tobey McGuire, Robert Downey Jr, m fl. En författares mardröm. En författares dröm.

Och år 2000 var därmed ett fenomenalt Douglas-år, med både “Wonder Boys” och “Traffic”. Och visst fan måste man säga att karln har varit med i fantastiska filmer. Observera för håken att detta endast handlar om de filmer han medverkar i och inte om hans eget skådespel, som ibland de facto är lite halvyxigt och andra gånger är på en nivå som få skådespelare klarar av att leverera på.

Söndag! Måtte världen tillfriskna idag och om inte, bli så apatisk du bara kan, fö de ä de som hjälpä mäst!

Tagged , , , , ,

Leave a Reply

