Kan vi få betala?

kan vi få betala?
åh nej, nu ska han kolla notan sådär noggrant
och han kommer strax att fråga
hur många procent vi ska ge i dricks,
han hummar och lyfter på ögonbrynen,
spänner ut näsborrarna som en lappländsk lögnare,
han hummar och här kommer det,
borde vi ge mer än 5 procent,
borde vi verkligen det.

nu tycker hon att jag är snål igen, men vad fan,
hon har inte lyft ett finger för att betala,
jag är särimner och hon, hon är en isbjörn, väntande vid en vak –
och där dök den upp, sälen.

jag menar, vad ska hon säga sen?
att hon tänker bjuda mig på en resa,
att hon tänkte bjuda mig?

han kommer inte ens att lägga två procent,
nu går jag härifrån.
och inte frågar han mig,
han vågar inte.
och varför skulle jag vänta med att sopa till sälen
tills den har stuckit upp huvudet
ovanför vattenytan i min egenhändigt upptrampade vak,
om inte för att det blir lite roligare om jag väntar.

han är ett torg.

jag är en gränd.

backa nu, capo. backa, sa jag.

© Jens Nilsson 2010- (skriven 2006)

Tagged , , ,

Leave a Reply

