60 minutes fyller år

det fanns inget tema
för utställningen för dagen.
jag lutade mig mot väggen
mellan hemtex och press stop.
svettecknen var på väg och
60 minutes firade 35
och i gallerian gallera
satt scarf-massösen.

en kollega till henne dök upp,
monterade upp sin massagestol.
hon hade röda dreads, kängor och skitiga naglar,
medan scarfkollegan hade rena naglar
och en poltergeistblick.

hon fick snart en klient.
kvinnan med silikonläpparna,
som hade en son som sov illa om nätterna
nej, fråga mig inte varför.
hennes skor hade en dragkedja vid hälen
som var neddragen på bägge skorna.
jag flyttade tyngdpunkt, bytte ben allt för tätt.

var hade jag sett henne?
hon såg finsk och vacker ut
med en gångart i oktavbefriad moll, skärp dig nu,
jag skall nog minnas dig!

mannen utan axlar gick in på press stop
med fylliga-stjärt-kvinnan.
han gick till höger.
hon gick rakt på bröllopstidningen.
hela gallerian suckade.
mannen-utan-axlar slet bort henne:
”du vet ju hur du blir”

nu kom hon tillbaka.
finsk och vacker, men var och när?
det skulle nog inte bli bröllop i år heller.

försökte bevaka poltergeist och
tyckte nog att hon masserade lite väl hårt.
silikonläpparna svällde och långa paret
ställde sig inom integritetskränkningsgränsen:
”men lugna ned dig”
”ja, men”
”och så”
”därför att”
han svettades under mössan,
tyckte tydligen inte om utställningen
han heller.
han såg ut som johan kinde.

till sist kom de,
huvudrollsinnehavarna:
Le Mort, svart militärkeps, paramilitär
svart rock, vapenfettsblick,
svarta byxor och höga kängor
utanpå byxorna.
åh, vilken mustasch!

och bredvid, bakom, kortare, sattare. läs:
klubbmustasch, troligen trappermössa, svart, svart rock och resten kan ni.
han får heta deer h i andra namn
mer kan jag inte minnas. hjälp mig.

hon skrek utan förvarning, röda-dreads-kvinnan,
så jag fick ett utgångshål
i huvudet, på högra sidan.

vad fan skulle jag svara på det?
”I’m in a New York state-of-mind.”

© 2010- Jens Nilsson (skriven 2004, modifierad 2005 och modifierad igen idag)

Tagged

Leave a Reply

