Howard Zinn och Harry Järv

Det är hårda tider. Hårda, hårda tider.

Harry Järv har gått bort.

Howard Zinn har gått bort.

Det är hårda, hårda tider.

Harry Järv menade att biblioteken var extremt viktiga poster i ett demokratiskt samhälles kanske viktigaste mål, nämligen att säkerställa möjligheter till utbildning för människor.

Idag finns det bibliotek som drivs som om de ägdes av Bonniers. Kommer man att kunna läsa något av Harry Järv 2015? Jag vet inte. Jag vet helt enkelt inte.

Det är hårda, hårda tider.

Du var alltid framom främsta linjen, Harry! Och precis som Stig Claesson ovetandes fick bli min virtuelle farfar, så har du kommit att bli min kloke gammfarbror. Kanske du skattar dig lycklig över att du fick förbli lika ovetande som Stig. Det är troligen en av få saker du faktiskt var ovetande om, du ditt enmansuniversitet!

Sa jag att det är hårda tider? Jag har blivit så glömsk. Jens Demens.

Howard Zinn intervjuades av Chris Pastor, 2005. Och precis som Chris Pastor anser jag att det måhända något framtvingade, impulsiva credot som svar på frågan om vad han med maximalt tio ord skulle säga till världens alla konstnärer och artister, om han fick chansen att nå ut till var och en av dem, säger allt som någonsin behöver sägas om honom: – Okej, jag skulle säga: ”Stå inte utanför. Gör någonting, någonting för mänskligheten.” Det är allt.

”Stå inte utanför. Gör någonting, någonting för mänskligheten.”

Det är allt.

© 2010- Jens Nilsson

Tagged , , , ,

Leave a Reply

