Öppet brev till Hanne Kjöller, m fl: från anarkism till dyslexi

Kära Hanne Kjöller,

Det är med sorg i mitt exilnorrbottniska hjärta jag tar del av dina rader i dagens tidning. *

Jag inser naturligtvis det utopistiska i att denna blog skulle kunna ha någon som helst inverkan på dig och andra som skriver om politiska, ekonomiska och allmänmänskliga skeenden. Men jag gör det ändå, istället för att sabotera din laptop, eller bli helt apatisk.

Nå, vad är det jag sörjer? Svaret är enkelt, ety det jag sörjer är okunskapen hos dig och alltför många som arbetar inom ett område där det borde vara obligatoriskt med grundläggande kunskaper, med tanke på den enormt viktiga roll journalister och media spelar i vårt samhälle. Det ni skriver blir till våra barns sanning. Och våra föräldrars. Till och med våra tremänningars.**

Nå, vad är det jag grundar denna påstådda okunskap på? Det svaret är lika enkelt, då det handlar om att du skriver så schabloniserat om anarki/anarkism och likställer det med kaos och skjutgalna varghatare. Vad är det för svammel (skall uttalas schwammel, för att ge det hela erforderlig norrbottnisk tyngd)?

Till ditt försvar: du är inte ensam om att begå detta misstag. Till och med min gode vän Dudek hävdade exempelvis att anarkism var motsatsen till demokrati under en animerad diskussion på vårt stamlokus. Och han är väldigt intelligent och bildad. Det betvivlar jag för övrigt inte för en sekund att även du är.

Anarkism har flera varianter, precis som liberalismen har det, men det gemensamma med anarkismens varianter är att man inte vill ha en statsmakt, utan vill organisera samhället utifrån en lokal direktdemokrati och därmed så finns det näppeligen heller något behov av politiska partier.

Sedan att du är så cynisk på köpet, att du förordar att folk ska flytta, snarare än att försöka påverka, låter ju lite sorgligt, med tanke på att jag är helt säker på att du är en sann vän av demokratin.

Demokrati äger, men det kräver hårt arbete, oavsett ideologi och grad av ideologisk berusning. Kunskap ska inte ha någon skadlig inverkan på demokrati, enligt vissa rykten jag har tagit del av. Men all kunskap kan solkas och snedvridas beroende på vilka filter vi applicerar.

Lite längre in i dagens tidning så omskrivs en del kända personer såsom dyslektiker. Not that there’s anything wrong with it, som de påpekade i Seinfeld, men apropå något helt annat. Att det snabbt bildas hela råttfamiljer i pizzor är ingen nyhet, men att så okritiskt köra ctrl+a, ctrl+c och ctrl+v*** är givetvis inget som blottar någon större förmåga att kritiskt granska information som på samma sätt har klistrats in i diverse sammanhang (SvD och många andra nyhetsförmedlare). Albert Einstein var ingen dyslektiker. Winston Churchill (brukar också ofta omnämnas) var inte heller någon dyslektiker. Punkt slut. Vad gäller de andra så har jag i skrivande stund inte gjort några efterforskningar.

Med de varmaste hälsningar från den fula hunden, även känd under namnet Jens Nilsson.

* Dagens Nyheter, torsdagen den 14/11, 2010.

** Tremänning är en syssling, eller andrakusin, alltså kusinbarn i förhållande till varandra.

*** Ctrl+a= markera allt, Ctrl+c= kopiera det markerade, Ctrl+v= klistra in

Leave a Reply

